Infobrev aug 2022
Parkeringsplatserna
Efter att vi i styrelsen funderat på logistiken på städdagen kom vi fram till att vi behöver göra ett schema för att alla ska kunna måla sina siffror. Vi vet inte exakt hur lång tid varje länga behöver men rimligt är ca 1 timme. Vi har två uppsättningar av allt och lägger det i vårt förråd dagen innan.
Holmåkravägen 10 och 12 kl. 10-11
Holmåkravägen 14 och 16 kl. 11-12
Holmåravägen 18 och 20 kl. 12-13
Timotejvägen (de som vill) kl. 12-13
Timotejvägen är också välkommen att låna schablonerna om de vill uppdatera sina siffror, men det är inte lika akut då de redan har en kultur av egna platser. Men de som vill får låna färg och schabloner från kl 12.
Siffror eller bokstäver
I ursprungsförslaget hade vi angett bokstäver på parkeringsplatserna, men efter synpunkter från boende har vi ändrat till siffror istället. Det har två skäl, dels kan man lättare ändra vem som får vilken P-plats då det inte på samma sätt är kopplat till bokstaven på den egna bostaden, dels kan inte en ev inbrottstjuv tänka att ett radhus står tom pga tom parkering.
Gästparkeringarna markerar vi med siffran 0.
Vi bifogar skiss över hur siffrorna kan skrivas ut. Vi lägger oss inte i vem i längan som får vilken P-plats. Man kan antingen ge nr 1 till A, 2 till B osv. Eller dra lott. Eller göra på ett annat sätt i längan. Det är upp till längan att komma överens om. Om man vill kan man också skriva ut siffrorna på annat sätt i längan än vad som angivits i skissen, bara det blir i en logisk följd och att siffrorna 1-13 finns med. (1-6 på Holmåkravägen 20). När vi får gäster hänvisar vi dem till parkeringarna med siffran 0, eller ens egna p-plats.
Mål
Vår målsättning är att bli av med alla som inte bor i Slättenhus men som ändå tar våra P-platser. När någon obehörig tagit “din” p-plats får du lägga lapp i rutan eller kontakta bilägaren.
Om ett år ska vi utvärdera detta och se om det blivit bättre. Ev kan vi få ta till Mölndals stad som P-bolag om det blir nödvändigt. Det innebär att vi också måste utfärda p-tillstånd vilket är en del administration som vi hoppas slippa.
Om vi i framtiden vill sätt laddstolpar på vissa P-platser kan även detta komma att ändra vilken P-plats man har idag. Men det är en senare fråga.
Uppdelningen mellan längorna
Vi står fast vid uppdelningen mellan längorna. Frågan har handlat om ifall p-platsen som har sin infart i längan ovanför, men rent geografiskt är vid gången nedanför skall tillhöra den övre eller nedre längan. Styrelsen tycker att helheten blir bäst så som vi gjorde från början. Då länga 10 har flest gästparkeringar är det rimligt att de inte får ytterligare en som sedan skapar brist längre ner. Genom att börja tilldela den nedersta P-plats från länga 10 till länga 12 skapas en logisk dominoeffekt som gör att ALLA längor får tillräckligt med p-platser till alla boenden. Dessa båda skäl gör att vi står fast vid vårt beslut.
Vissa boenden har tidigare själva bekostat asfaltering för att få en egen p-plats närmare sitt radhus (dvs i längan). Detta har skett på föreningens mark. Ni får fortfarande en egen p-plats i längan, men kanske inte just den platsen. Det är något ni i längan får komma överens om och fördela. Om det inte går får ni dra lott helt enkelt.
Städdagen
Det som gäller är att längan:
- Markerar upp p-platserna enligt bifogat schema (gäller i första hand Holmåkravägen)
- Att de problem som uppdagades på vårens städdag har åtgärdats, eller är på väg att åtgärdas, men att vi åtminstone har klart för oss vem som äger problemet. Vid behov får en länga krypa igen och se om problemet är löst.
- Att man klipper buskar och träd som hänger ut och skymmer sikt, hindrar snöröjning etc.
- Tar bort betonggrisen om den ställts fram. Detta så att snöröjningen inte får problem
- Rensa ogräs på parkeringen
- Den som har lite tid över får gärna titta på lekplatsen och rensa lite ogräs.
Längombuden ansvarar för styra upp ytterligare sysslor efter behov.
Kvartalsavgiften påminnelse
Den 28/9 är sista dagen att betala kvartalsavgiften.
Styrelsen behöver nya medlemmar
Ytterligare två personer har meddelat att de vill avsluta sitt arbete i styrelsen vilket innebär att vi behöver välja tre nya personer på årsmötet i februari. Vi har hittills fått en intressent. Är du nyfiken på vad det innebär att vara med? Hör av dig till valberedningen Jim Bengtsson, Timotejvägen 19, Simon Ridings, Timotejvägen 27 eller mejla styrelsen på: slattenhus@hotmail.com